Handboek Persuasief communiceren
Dit handboek leert u werken met alle gereedschappen die u nodig heeft om persuasief te communiceren
- Het Communicatiecanvas levert u een invulformulier waarmee u alle stappen voor het Persuasief communiceren in de juiste volgorde zet.
- De eerste stap voor het maken van een overredende tekst, is het scheiden van uw beslissing, keuze of reactie, van uw onderbouwing.
- Hebt u een beslissing die te beschouwen is als een afweging van argumenten voor en tegen, kies dan een “Pro aut contra” (PAC) schema.
- Hebt u een keuze die te beschouwen is als een keuze tussen een aantal alternatieven, gemaakt op grond van meer criteria, kies dan voor een “Meer criteria en alternatieven” (MAC) schema.
- Hebt u een reactie waarin u positieve en negatieve aspecten belicht, en interessante implicaties noemt, kies dan voor een Plus-Min-Interessant-tabel (PMI).
- Logisch formuleert u door in uw alinea’s beweringen tot redenringen te knopen.
- Licht verteerbaar wordt uw tekst door te variëren op OPA-zinsbouw.
- Correct en creatief formuleren is ouderwets redactie-handwerk.
Dit handboek persuasieve communicatie van P.P. Verroen is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.
Toestemming met betrekking tot rechten die niet onder deze licentie vallen zijn beschikbaar via https://www.ppverroen.nl/over-ons/adres/.